Buitenstebinnen durven kijken

Als consument zijn we luie wezens. Neem een willekeurige fastfoodketen: “als je er gewerkt heb, lust je nooit meer een hamburger”. Dat is mij in het verleden meermaals ter ore gekomen. En ergens onbewust spookt die overtuiging nog altijd in mijn hoofd zodra ik langs zo’n keten loop. Maar klopt dat beeld vandaag de dag, in een wereld waar de vraag naar gezonde en duurzame alternatieven gestaag maar zeker groeit, eigenlijk nog steeds? En zijn we bereid dat te checken? Of grijpen we misschien te snel terug op ervaringen van lang geleden of de mening van anderen?

Omgekeerd zijn bedrijven vaak teveel met zichzelf bezig en in staat de consument volledig te negeren (het voorbeeld van Volkswagen behoeft geen betoog). Maar ook non-profit instellingen, van nature toch niet op commercieel succes belust, zijn vaak zo overtuigd van de eigen missie en goede bedoelingen, dat de vraag hoe de eigen aanhang naar de organisatie kijkt naar een verre achtergrond is een verdrongen. En de onwilligheid om dat beeld te synchroniseren met de werkelijkheid is niet alleen ingegeven door luiheid; in veel gevallen speelt angst ook een rol. Want het is best eng om te horen wat anderen van je vinden.

Toch is het de moeite waard om over die drempel heen te stappen. Wanneer je als bedrijf of organisatie je externe reputatie (veelal gestoeld op allemans mening, online discussies op social media, etc) durft te plaatsen naast je (door eigen waarneming van bezoekers of achterban bepaalde) imago, ontstaan namelijk leerzame inzichten. Zo ondervond bijvoorbeeld een grote toeristische attractie in Rotterdam, die na onderzoek onder bezoekers en niet-bezoekers nuttige aanknopingspunten vond om de externe communicatie op details aan te passen.

Nog leuker –en relevanter– wordt het als je ook je eigen en het gewenste beeld van de organisatie (identiteit) laat meespreken. Medewerkers geven immers handen en voeten aan een organisatie en wat zij wil uitstralen. Hoe meer overlap er bestaat tussen identiteit, imago en reputatie, hoe sterker je merk. Durf dus buitenstebinnen te kijken; en (be)trek de luie consument erbij!

Advertenties
Buitenstebinnen durven kijken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s